Idemyldring i nr 9



tirsdag 1. juli 2014

Design av hage.

Hei alle sammen. 

Jeg har vært interessert i interiør (innvendig) ganske lenge, og hagen er ikke akkurat prioritert. Noe småtteri i hagen har vi gjort hjemme, men hytta trenger virkelig en kraftig oppdatering. Har følt at hage ikke har vært helt min greie:-). Men det må fikses etterhvert det også. 
Med to mål tomt er heldigvis mye naturtomt med trær og lyng. Blåbær og tyttebærlyng. 

Jeg fant/kjøpte en spennende hage bok for et par uker siden: Hagedesignerens metode av Yvonne Dengin(fra 2014). Den ble lest gjennom på bare noen timer. Ikke det at den var kjedelig, men jeg klarte bare ikke å legge den i fra meg. Så spennende og bra bok. 

Hage kan virkelig være flott og jeg har blitt kjempe inspirert:-). Nå gjenstår det mye planlegging og vite hvordan jeg vil ha det på hytta. Tviler på at jeg kommer til å tegne opp så mye, men det er anbefalt:-).

Planlegging av hage og design på hytta.

Under ser dere en del bilder fra hytta. Det må planlegges hvordan jeg vil ha det rundt omkring på uteområde på hytta. Hjelpes meg, jeg som ikke har peiling:-). Jeg vet bare at jeg må tenke at vi ikke har mulighet til mye vanning, siden vi ikke er der hele tiden. 

Har dere noen tips å gi meg? Tar jeg det gjerne i mot med takk.


Fremsiden av hytta

(Bilde nr 1)


Slik ser hytta ut foran. Vi skal bygge ut verandaen litt(mot venstre), og min kjære har satt opp en stolpe foreløpig. Epletreet som sto her, har blitt skjært ned, da vi arbeidet med nytt tak. Det var greit å bli kvitt.
Det frister å lage noe på plenen her. Et lite enkelt bed, eller et steinbed? Skal jeg ha det firkantet eller rundt?


Baksiden av hytta


Som dere ser er det både en platting på venstre side og et ganske stort berg. Jeg skal rive ned klossen/benken mellom berget og plattingen. Det frister også med en utedusj, der treet/trestammen på venstre side står. Det treet skal forresten tas ned etterhvert. 

(Bilde nr 2)


Under bildet ser dere trappen opp mot plattingen. Her tenker jeg å rive klossen/benken og flytte trappen til der klossen står.

Da må jeg forlenge steinkanten. Finner sikkert noen steiner i nærheten, siden det er et byggefelt på gang, ikke så langt unna hytta. 

(Bilde nr 3)


På bildet over, baksiden av hytta, ser dere at min kjære har fått lagt ny panel øverst ved møne. Her mangler det en ny loftluke. Panelen er lagt slik at vi kan etter isolere resten av veggene senere. Det blir også utfordrende å finne så lik maling som mulig. Oljemaling øverst og falumaling på den røde veggen. Hytta kommer ikke til å bli rød. Man kan ikke male over oljemaling, der det er falumaling fra før, for da skjærer det seg. 

Det er på denne siden vi skal ha litt mer veranda. Det skal legges litt rundt berget. Bør jeg ha singel på resten, der det er gress?

(Bilde nr 4)

De plantene som står her(ser dem nederst på venstre side i bildet), er bare kaos. Noen av plantene håper jeg å få flyttet, helst uten gress:-) 



Dette blir den nye inngangen etterhvert.

Her skal vi få lagt på paneltak og veranda gulv. Verandaen skal gå litt på baksiden av hytta også. Baksiden som dere så, på bilder over. 

Når dette er gjort, har jeg bestemt meg for å ha et par ute gyngestoler, under det lange vinduet. Utfordringen er å ha noe pent å se på, når vi sitter her. Utsikten ser dere på siste bildet, litt lenger ned. 

(Bilde nr 5)


På bildet under ser dere utsikten fra den nye inngangen som kommer etterhvert.

Jeg må si jeg er glad i berget. Det er også berg bak de små buskene og gresset. 

Hva ville du gjort ut av denne utsikten? Hvordan ville du ha laget/designet det?

Hva med å klippe bort alt grønt foran det bakerste berget, lage en form for bru? Bru fra berg til berg. 
Noe vann blir det nok ikke, siden det blir for mye jobb på en hytte. Jeg har også noen solbær busker nærmest bygget.

(Bilde nr 6)


Vi prioriterer ikke å ta bort store trær enda. Det får vente, fordi vi har så mye annen jobb. Det er jo mye arbeid etter at trærne er tatt også. Så kanskje om et år eller to:-).

Det er mye jobb, og masse som skal gjøres. Også jeg som ikke har peiling på hage og utedesign. 

Kanskje jeg er for optimistisk, slik jeg pleier å være:-).



Håper noen kan gi meg noen tips på veien.

Nå skal jeg jobbe til og med neste uke, så er det  ferie. Eller skal jeg si hytte jobb:-). Selv om det er jobb, finner vi hygge, mellom jobbingen. 

Ønsker dere alle sammen en riktig god sommerferie. 


Sommerklem fra Anne Line


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for den koselige kommentaren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...