Idemyldring i nr 9



tirsdag 7. august 2012

Livshjulet, hva er viktig for deg?

Livshjulet omfatter det som er viktig for mennesker. Livshjulet kan for eksempel bestå av:

  • Karriere, jobb
  • Penger, materielle goder
  • Helse og velvære
  • Venner og familie eller andre viktige personer, som jobbkamerater og ens egen leder.
  • Personlig vekst og faglig utvikling
  • Fritid og hobbyer
  • Fysisk miljø
  • Religion og verdier.



Alt kan imidlertid oppleves som viktig. Hva er da det viktigste av det viktige? Hva bør jeg bruke mer tid på og hva bør jeg bruke mindre tid på?
Dette er en subjektiv vurdering mellom forhold som påvirker yrkes karrieren og privatlivet. Det bør være en balanse mellom ulike sider av livet. Ut fra de grunnleggende verdiene må personen så gjøre valg, om hva som skal til for at livet skal bli som man ønsker. Å si ja til noe betyr å si nei til noe annet. 
Hvis toppen av lykke er å føle adrenalinkicket fra fjellklatring eller fallskjermhopping, vil det handle om hvordan en kan få mer av dette inn i hverdagen. Hvis familien settes i høysetet, er spørsmålet hvordan man skal få mer tid sammen, samtidig med å ha en krevende stilling i arbeidslivet. 

Prosessen med å bli seg bevisst hvilke verdier man har, fører også til større oppmerksomhet på hvilke valg man har. Når valgene man foretar, stemmer mest mulig overens med de verdiene man setter høyest, vil livet føles mer tilfredsstillende. 

Jeg har ved flere anledninger benyttet meg av livshjulet. Da har jeg satt meg ned i koselige omgivelser, uten forstyrrelser rundt meg. Reflektert og brukt tid på dette. 
En av de tingene jeg ønsket endring på for et par år siden, var flere bekjentskaper i kommunen der jeg bor, som hadde samme interiør interesse som meg selv. Så gjaldt det å spørre seg selv:  hvordan, og hva må jeg gjøre for å få til dette. Etter en lang prosess har jeg i dag klart å starte en interiørgruppe, der vi møtes hos hverandre. 

Ønsker du å benytte deg av livshjulet, er det absolutt et forsøk hvert:-).

Lykke til

Klem fra Anne Line 
    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for den koselige kommentaren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...