Idemyldring i nr 9



mandag 22. oktober 2012

Årets høstarbeid er ferdig.

Hei sann. Min kjære jakter elg og kjøper en halv elg hvert år. I år var den halve elgen på 108 kg. Fredag kveld og lørdagen har vi delt, kvernet og pakket en halv elg. 
Mens min kjære reiste til Kongsvinger å hentet den halve elgen. Rigget jeg i stand kjøkkenet. 


Kjøkkenet er klart til å motta elgen




Kenwood maskinen blir brukt til kverning av kjøtt




Vekt, fryseposer, frysefolie og gråpapir går det en del av.


Det første som deles og pakkes er 
indrefileten



Ytrefilen er neste



Det blir mange gode biffer av denne. En kilos pakke med  ytrefilet har vi også laget. Den blir fin å steke hel.

Deretter forsetter resten av fin skjæring og deling på låret, og resten av elgen. Det blir en god del med kjøttstykker som vi deler i mindre biter. Dette kjøttet blir malt opp til karbonade.


Karbonade blir malt opp



Veid og pakket i poser på 400 og 500 gram. 




Tilslutt innpakket i gråpapir. 



Det ble nesten 50 poser med karbonade. Nå er den halve elgen på 108 kg. ferdig pakket og lagt i fryseren. Det er min kjære som gjør det meste av delingen. Jeg er med å fin skjærer bort det som ikke skal være med. Jeg synes dette er en kjedelig jobb, men det er godt når det er ferdig. Det er mange som setter bort denne jobben til slaktere, og da må kjøttet være sertifisert og godkjent. Kanskje vi også setter bort jobben til neste år. Det vil tiden vise:-).

Ønsker alle mine lesere en flott uke videre.

Klem fra 
Anne Line













2 kommentarer:

  1. Mmmmm fantastisk mat, heldige du. :) Takk for hilsen, det er utrolig deilig å endelig være i gang igjen med jobb. Foreløpig har jeg bare kontrakt to måneder, men krysser fingre og håper det blir myyye lengre. Jeg er innmeldt i en haug med bemanningsbyråer, men det å få jobb har jammen tatt tid. Nå tenker jeg at det kansje var denne jobben som ventet på meg hele tiden og at det var derfor jeg ikke fikk de andre jeg søkte på. :)

    Stå på, en dag er det din tur.

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  2. Så bra jobbet og godt med så mye kortreist god mat i fryseren :)

    God kveld klem Monica

    SvarSlett

Tusen takk for den koselige kommentaren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...